ارشد جام

ارتباط با دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی- واحد جام

ارشد جام

ارتباط با دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی- واحد جام

برخی رهنمود ها برای پاسخگویی به سؤالات امتحان

دانشجویان محترم 


مسلما بسیاری از شما با روش های علمی و عملی آماده شدن برای امتحانات آشنا هستید. با این وجود، شاید متن ذیل بتواند یادآور موارد فراموش شده باشد.

موفق باشید

 

برخی رهنمود ها برای پاسخگویی به سؤالات امتحان


در واقع امتحان ابزاری است برای اثبات توانایی درک مواد درسی؛ برای موفقیت در امتحان باید از سهل‌انگاری و بی‌توجهی اجتناب کرد. امید است نوشتار ذیل، با ارائه‌ی راهکارهایی شما را در این مهم یاری دهد.



مرحله‌ی آماده‌سازی قبل از امتحان


امتحانات گذشته را مرور کنید:
 قبل از آزمون مخصوصا" زمانی که خود را برای امتحانات پایان ترم آماده می‌کنید حتما" امتحانات قبلی و نمونه سؤالات را مجددا" مرور کنید. هر آزمون شما را برای امتحان بعدی آماده خواهد کرد پس هرچه بیش‌تر امتحان بدهید، تدابیر بهتری برای پاسخ‌گویی به سؤالات خواهید یافت.

رأس موعد مقرر در جلسه حاضر شوید: قبل از امتحان، فهرستی از تمام وسایلی که در طول امتحان نیاز خواهید داشت و اجازه دارید به همراه خود سر جلسه ببرید، تهیه کنید. (مداد، خودکار، ماشین‌حساب، لغت‌نامه، ساعت و ...). هنگامی که تمام وسایل مورد نیاز همراه‌تان باشد بهتر می‌توانید روی پاسخ‌گویی به سؤالات تمرکز کرد

 قبل از ورود به کلاس یا سالن امتحان با دانش‌آموزان دیگر در مورد امتحان صحبت نکنید؛ اضطراب آن‌ها می‌تواند به شما سرایت کند.


راحت و آرام، اما آگاه باشید: محل مناسبی را در کلاس یا سالن امتحانات انتخاب کرده و مطمئن شوید فضای کافی و مناسب برای انجام کار دارید. روی صندلی‌تان راحت بنشینید اما قوز نکنید.

آرام و مطمئن باشید: دیدگاه مثبت داشته باشید، به خودتان بگویید که به اندازه‌ی کافی برای امتحان آمادگی دارید و امتحان را بسیار خوب پشت سر خواهید گذاشت. اگر احساس می‌کنید عصبی هستید و یا اضطراب دارید، چند بار ـ آرام و عمیق ـ نفس بکشید. قبل از ورود به کلاس یا سالن امتحان با دانش‌آموزان دیگر در مورد امتحان صحبت نکنید؛ اضطراب آن‌ها می‌تواند به شما سرایت کند.

مرحله‌ی پاسخگویی به سؤالات


سؤالات را بادقت بخوانید:
 ممکن است این نکته بدیهی به‌نظر رسد اما این کار به شما کمک خواهد کرد تا از خطاهای ناشی از بی‌توجهی و سهل‌انگاری اجتناب کنید

پس از پاسخ‌گویی به سؤالات، فورا" جلسه را ترک نکنید.

در صورتی که وقت کافی دارید، ابتدا سریعا" به همه‌ی سؤالات نگاهی کوتاه بیندازید. نکات کلیدی که به ذهن‌تان می‌رسد را در کنار سؤالات یادداشت کنید. سعی کنید یادداشت‌های سریع و کوتاه بنویسید


به سؤالات، مدبرانه و با روشی استراتژیک پاسخ دهید: ابتدا سؤالات آسان را جواب داده و برای به‌دست آوردن اعتماد به‌نفس نکات را نمره‌گذاری کنید، از نظر ذهنی روی لغات، مفاهیم و نکاتی که خوانده‌اید تمرکز کرده و پاسخ‌ها را با آن‌ها تطبیق دهید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید با سؤالات سخت‌تر ارتباط بیش‌تری برقرار کنید. سپس به سراغ سؤالاتی بروید که سخت‌تر هستند یا نمره‌ی بیش‌تری دارند. در امتحانات عینی و گزینه‌ای ابتدا پاسخ‌هایی که می‌دانید حتما" غلط هستند، غلط به‌نظر می‌رسند، گزینه‌هایی که بسیار شبیه به‌هم و هر دو اشتباه هستند را حذف کنید. در سؤالات نوشتاری نظیر مقاله‌نویسی یا انشا پاسخ خود را به‌طور جامع در یک طرح کلی خلاصه کنید، سپس نکات را به‌همان ترتیبی که باید در متن قرار گیرند، مرتب کنید.

دوره: پس از پاسخ‌گویی به سؤالات، فورا" جلسه را ترک نکنید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دوره کنید تا مطمئن شوید:
۱- 
به همه‌ی سؤالات پاسخ داده‌اید.۲-جواب‌ها را اشتباها" شماره‌گذاری نکرده‌اید.۳- اشتباهات کوچ اده ندارید.۴-غلط‌های املایی، دستور زبانی، نقطه‌گذاری‌ها و اعداد و ممیزهای اعشاری را تصحیح کنید.

ابتدا سؤالات آسان را جواب داده و سپس به سراغ سؤالاتی بروید که سخت‌تر هستند یا نمره‌ی بیش‌تری دارند

اگر اشتباهی مشاهده کردید یا در صورتی که پاسخی را اشتباه نوشته و در جای دیگر امتحان اطلاعاتی را یافتید که نشان می‌داد انتخاب اول‌تان غلط است حتما" آن‌ها را تصحیح کنید.

روش مطالعه‌ی مناسب خود را بیابید و به‌کار گیرید. مراحل آماده‌سازی برای امتحان را دوره کرده، روش‌های مؤثر را شناسایی و راه‌هایی که برای‌تان کارایی ندارد را با روش‌های دیگر جایگزین کنید.


تغذیه‌ی مناسب برای موفقیت در امتحانات


اکثر افراد شب‌های امتحان اشتهای خود را از دست می‌دهند و یا دچار مشکلات گوارشی می‌شوند. اما باید بدانید که آماده‌سازی خود از نظر فیزیکی و مغزی به اندازه‌ی یادگیری مطالب در موفقیت شما نقش خواهد داشت. استفاده از مواد غذایی مناسب به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید روی پاسخ‌گویی صحیح به سؤالات تمرکز کرده و امتحانات را با موفقیت پشت سر گذارید.

نکات زیر را به یاد داشته باشید:


۱- حتما" قبل از امتحان غذا بخورید:


طوری برنامه‌ریزی کنید که دقت کافی برای غذا خوردن داشته باشید. اگر امتحان صبح است، وقتی را برای صبحانه خوردن در نظر بگیرید و سعی کنید برای صبحانه از غذاهای دارای پروتئین و میوه استفاده کنید.


2- غذاهایی را انتخاب کنید که سرشار از پروتئین هستند:


تخم‌مرغ، ماست، پنیر، انواع مغزها مثل گردو، بادام و ... این مواد غذایی انرژی لازم برای بدن‌تان را تولید کرده و اثر آن‌ها تمام روز باقی خواهد ماند.


۳- غذای سبک بخورید:


خوردن غذاهای سنگین باعث خواب‌آلودگی خواهد شد. یادتان باشد در صورتی که گرسنه نیستید، از مصرف «دسر» خودداری کنید.


۴- از مصرف هرگونه مواد غذایی کافئین‌دار اجتناب کنید


مراقب باشید مصرف زیاد قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث افزایش دلهره و اضطراب شده و شما را زودتر از پا می‌اندازد. پیشنهاد می‌کنیم از چای سبز به عنوان کافئین طبیعی در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

هرگز خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌هایی که دارای کافئین هستند را جایگزین غذا نکنید. در صورتی که به نوشیدن چای یا قهوه عادت داشته باشید، ممکن است دچار سردرد شوید، برای جلوگیری از بروز این مشکلات می‌توانید مقدار کمی قهوه یا چای بنوشید. مراقب باشید؛ مصرف زیاد قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا باعث افزایش دلهره و اضطراب شده و شما را زودتر از پا می‌اندازد. پیشنهاد می‌کنیم از چای سبز به عنوان کافئین طبیعی در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.


۵- در صورتی که به دلیل فشارهای عصبی قادر به غذا خوردن نیستید، از نوشیدنی‌های پروتئین‌دار استفاده کنید:


استفاده از انواع معجون به شما کمک خواهد کرد انرژی مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید.


۶- استفاده از میوه به عنوان میان وعده: به جای مصرف انواع شیرینی‌جات در طول امتحان، از میوه استفاده کنید. زیرا قند موجود در این نوع خوراکی‌های شیرین سریع آزاد شده و باعث به هم زدن تعادل و سیستم بدن‌تان خواهد شد.


۷- هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید: امگا ۳ و ویتامین‌های B عملکرد مغز را بالا می‌برند اما شما برای سالم نگه داشتن بدن‌تان به دامنه‌ی وسیع مواد غذایی نیاز دارید.


۸- قبل و در طول امتحان آب بنوشید: تشنگی باعث می‌شود تمرکزتان را از دست بدهید و در برخی موارد باعث بروز حالت تهوع و بیماری خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.